Jakie znamy kultowe auta PRL? W czasach PRL-u posiadanie samochodu było luksusem, na który nie każdy mógł sobie pozwolić. Pojawiające się na ulicach auta budziły zachwyt okolicznych mieszkańców. Dzisiaj te wyjątkowe pojazdy można podziwiać w muzeach motoryzacyjnych, podczas rajdów samochodów zabytkowych lub sporadycznie na drogach. Odrestaurowany Fiat, Polonez, Warszawa, Mikrus, Syrena czy Wartburg osiągają zawrotne ceny i są chętnie nabywane przez kolekcjonerów. A co jeszcze warto wiedzieć o kultowych autach z czasów PRL?
Photo by Mateusz Suski on Unsplash
Fiat 125p
Fiat 125p z założenia miał być wygodnym środkiem transportu, do którego bez problemu zmieści się cała rodzina. Jego produkcja w Polsce rozpoczęła się w listopadzie 1967 roku w Żeraniu. Fiata 125p można było nabyć w wersji benzynowej z silnikiem o pojemności 1.3 i mocy 60 KM lub z silnikiem o pojemności 1.5 i mocy 70 KM. Jednak na początku zamówienie wymarzonego modelu wyjątkowo trudne, ponieważ część egzemplarzy trafiała na eksport i zakup pozostałych pojazdów był bardzo ograniczony, ponieważ klasyki te były bardzo drogie. Mimo to ten model Fiata szybko zyskał na popularności i był często użytkowany nie tylko przez zwykłych obywateli, ale także przez taksówkarzy czy milicję. Mimo to produkcja samochodu marki Fiat zakończyła się dnia 29 czerwca 1991, łącznie powstało prawie 1,5 mln egzemplarzy w wersji sedan, kombi i pick-up.
Polonez
Polonez to kultowe auto PRL-owskiej motoryzacji. FSO Polonez był samochodem rodzinnym produkowanym przez polskiego producenta samochodów FSO na przestrzeni lat 1978-2002. Był następcą popularnego Fiata 125p i był dostępny w wersjach nadwozia typu hatchback, sedan i van. Te zabytkowe auta wyróżniały się przestronnym wnętrzem, doskonałą oszczędnością paliwa i prostą, niezawodną mechaniką.
Te auta zabytkowe wyposażone w 1,5-litrowy rzędowy czterocylindrowy silnik i czterobiegową manualną skrzynię biegów. Ponadto były również dostępne z pięciobiegową manualną skrzynią biegów i trzybiegową automatyczną skrzynią biegów.
Polski Polonez wyposażony w silnik o mocy 75 koni mechanicznych i jest ogromnie popularnym autem w Polsce, też eksportowanym do innych krajów w tym do Stanów Zjednoczonych, gdzie samochód ten sprzedawany pod nazwą „Polski Fiat”.
Wszyscy wierzyli, że te auta zabytkowe odniosą za oceanem wielki sukces, ponieważ cena była niska, a jakość wykonania wysoka. W trakcie swojej produkcji Polonez przeszedł kilka liftingów, przy czym ostatnia wersja miała bardziej nowoczesny wygląd zewnętrzny.
Źródło zdjęć: wikipedia
Warszawa
Warszawa to mały, ekonomiczny samochód produkowany przez polską firmę samochodową FSM pod koniec lat 70-tych. Został zaprojektowany jako mały, lekki pojazd wyposażony w 2-cylindrowy silnik o pojemności 590 cm3 oraz 3-biegową manualną skrzynię biegów. Był w stanie osiągnąć prędkość do 85 km/h i zużywał 5,5 litra paliwa na 100 km. Wnętrze Warszawy jest proste, ale bez klimatyzacji, natomiast przestrzeń na nogi również w żaden sposób nieograniczona. Nadwozie auto miało kanciaste i posiadało szeroką, płaską przednią osłonę chłodnicy oraz reflektory. Te zabytkowe auta były dostępne w różnych kolorach, w tym żółtym, czerwonym i niebieskim. Warszawa to popularny samochód w Polsce w latach 80-tych i produkowana do początku lat 90-tych.
Źródło zdjęć: wikipedia
Mikrus
Mikrus to wyjątkowy samochód o prostej konstrukcji i mocy maksymalnej 14,5 KM, który w czasach PRL-u zwracał uwagę swoim wyglądem i spalał jedynie 4 l benzyny na 100 km. Ten pojazd wzorowany na niemieckim Goggomobilu i w założeniu mia mały i tani – i takich rozwiązań się trzymano. W Mikrusie zastosowano ciekawe rozwiązania, które sprawiły, że wiele osób ma do niego sentyment. Na przykład drzwi otwierały się pod wiatr, a bagażnik znajdował się z przodu i nie miał otwieranej klapy, przez co pasażerowie mieli do niego dostęp jedynie od wewnątrz. W PRL-u zainteresowanie Mikrusem było bardzo duże, jednak wysokie koszty wytwarzania spowodowały, że wstrzymano jego produkcję w 1960 roku
Źródło zdjęć: wikipedia
Syrena
Syrena produkowana od marca 1957 roku. Ten kultowy samochód miał opinię wyjątkowo awaryjnego, a jednocześnie użytkownicy utrzymywali, że część usterek naprawiali przy użyciu zwykłego młotka. Syrena wytwarzana w wersji sedan, pick-up i furgon oraz posiadała 4-biegową manualną skrzynię biegów. Maksymalna moc w zależności od wersji silnika oscylowała między 27 KM a 45 KM. Syrena produkowana na masową skalę dla zwykłych obywateli, a wyglądem nieco przypominała popularnego garbusa. Łącznie w Polsce powstało ponad pół miliona tego typu samochodów. Oficjalną produkcję zakończono w 1983 roku.
Źródło zdjęć: pixabay.com
Wartburg
Wartburg wytwarzany w Niemczech na przestrzeni lat 1955–1991. Pierwsze wersje napędzane przez jednostkę dwusuwową, a kolejne przez czterosuwową konstrukcję Volkswagena. Te auta były atrakcyjne pod kątem wizualnym i miały dobre właściwości trakcyjne, które znajdowały wielu zwolenników również w Polsce. Do wad Wartburga można było zaliczyć małą elastyczność silnika i zużycie paliwa. W zależności od modelu moc silnika wynosiła od 37 KM do 45 KM, a przyspieszenie do setki zajmowało kierowcom około 30 sekund. Gdy na rynku pojawiły się pojazdy o lepszych parametrach technicznych, a sprzedaż Wartburgów spadła, podjęto decyzję o całkowitym zakończeniu produkcji.
Opisane auta funkcjonują dziś przeważnie jako samochody zabytkowe i można je od czasu do czasu spotkać na polskich drogach. Przejażdżka kultowym autem z PRL-u dostarcza wielu wrażeń głównie ze względu na wysoki hałas, unikalną konstrukcję i słabą amortyzację. Takie pojazdy są często udostępniane przez właścicieli podczas różnego rodzaju festynów, imprez o charakterze kulturalno-sportowym i akcji charytatywnych. Klasyki z PRL-u to modele aut, które zachwycają wyglądem, a przejażdżka nimi gwarantuje niezapomnianą przygodę.
Źródło miniaturki: wikipedia