numeracja klasyka numeracja klasyka

Numeracja stanu klasyka – co to takiego?

Numeracja stanu technicznego samochodów zabytkowych to system oceny i klasyfikacji stanu technicznego zabytkowych pojazdów mechanicznych, w tym samochodów. Numeracja stanu klasyka (1 do 6)  ten system oceny jest stosowany przez organizacje i instytucje zajmujące się zabytkowymi pojazdami, takie jak kluby miłośników aut zabytkowych, a także rządy i agencje regulacyjne.

Czym jest numeracja stanu technicznego?

W ramach systemu numeracji stanu technicznego, samochody zabytkowe oceniane są na podstawie stanu technicznego ich różnych elementów, takich jak silnik, skrzynia biegów, zawieszenie, karoseria, wnętrze i układ hamulcowy starych samochodów. Każdy element jest oceniany w skali od 1 do 6, gdzie 1 oznacza element w doskonałym stanie, a 6 oznacza element w bardzo złym stanie technicznym, wręcz nie nadającym się do renowacji pojazdów. Ostateczna ocena stanu technicznego samochodu zabytkowego to średnia ocen poszczególnych elementów.

numeracja

Co oznacza numeracja stanu technicznego pojazdów?

Samochody zabytkowe i ich ocena stanu technicznego zależy od wielu czynników. Czynniki to jak wiek auta, stan oryginalności części, przebieg, historii serwisowej jaką auto posiada, itp. Poniżej przedstawiam ogólny opis kategorii oceny stanu technicznego samochodu kolekcjonerskiego:

numeracja stanu klasyka

1. Stan doskonały (concours).

Samochody zabytkowe są w idealnym stanie technicznym i wizualnym. Każdy element auta jest w pełni oryginalny lub został perfekcyjnie odtworzony. Ten stan jest rzadko osiągany i nie wymaga żadnych nakładów finansowych i pracy. Dlatego też warto inwestować w taki model, którego lakier czy nadwozie czy może jeszcze inny element nas nie zawiedzie.

2. Stan bardzo dobry (excellent).

Auta zabytkowe są w doskonałym stanie, jednak mają pewne niedoskonałości, które są łatwe do naprawy, takie jak rysy, odpryski lakieru lub minimalne oznaki zużycia. Auto ma niski przebieg, regularnie przechodził przeglądy techniczne, nie jest uszkodzony a wszystkie elementy są oryginalne lub zgodne z oryginałem.

3. Stan dobry (good).

Samochód jest w dobrym stanie, ale ma już pewne ślady zużycia, takie jak drobne rysy, przetarcia na tapicerce czy inne niedoskonałości. Auto może mieć nieoryginalne elementy, ale są one zgodne z oryginalnymi. Samochód jest w pełni sprawny, ale może wymagać drobnych napraw.

4. Stan przeciętny (fair).

Zabytkowe auta są w przeciętnym stanie, mają ślady zużycia i wymagają drobnych napraw, takich jak wymiana zużytych elementów lub naprawa lakieru. Samochód może mieć znaczny przebieg i nieoryginalne elementy.

5. Stan do odnowienia (poor).

Klasyki wymagają gruntownej renowacji. Auto ma poważne niedoskonałości, takie jak korozja, uszkodzenia mechaniczne, brak oryginalnych elementów, itp. Przywrócenie do stanu dobrego wymaga znacznych nakładów finansowych i pracy.

6. Stan pojazdu to wartość złomu.

Ocena stanu technicznego samochodu posiadającego żółte tablice jest subiektywna i może się różnić w zależności od eksperta.

Numeracja stanu klasyka – stanu technicznego auta – czy jest przydatna?

Numeracja stanu technicznego auta jest przydatna, ponieważ pozwala właścicielom zabytkowych samochodów na monitorowanie stanu technicznego swojego pojazdu. Jak również na podjęcie działań, które pomogą w utrzymaniu lub poprawie stanu technicznego. Może również pomóc w ustaleniu wartości, czyli ceny samochodu zabytkowego dla celów ubezpieczenia. A przede wszystkim być pomocna przy sprzedaży auta. Pomaga także potencjalnym nabywcom w ocenie, ile kosztów i pracy będą musieli włożyć w naprawę. I  jakie kosztu będzie musiał ponieść  do przywrócenia pojazdu do pełnej sprawności. Z pewnością poszukiwania wymarzonego klasyka będzie prostsze, kiedy skorzystamy z oceny stanu technicznego danego pojazdu.

Jeśli interesuje cię motoryzacja i zamierzasz zainwestować w klasyczne auto, którego nie jesteś pewien? Warto sprawdzić stan techniczny takiego pojazdu i tym samym zabezpieczyć się, aby nie kupić przysłowiowego „kota w worku”.

Źródło zdjęć: unsplash.com