1938 Phantom Corsair 1938 Phantom Corsair

Phantom Corsair prototyp z 1938 twórca Heinz od keczupu

Rust Heinz: Wizjoner i Twórca Samochodu

Phantom Corsair wizja – Rust Heinz, pochodzący z bogatej rodziny producentów keczupu, finansował budowę swojego wymarzonego samochodu. W 1936 roku, przeprowadził się do Kalifornii z zamiarem stworzenia luksusowego pojazdu dla najbogatszych. Mimo braku wiedzy o produkcji samochodów, marzył o stworzeniu pojazdu wyposażonego w najnowsze technologie, którego cena miała wynieść równowartość domu – 15 000 dolarów. W 1936 roku, Rust Heinz przeniósł się do Kalifornii z jasno określonym celem: zrealizować swoje dziecięce marzenie o stworzeniu autorskiego samochodu. W tamtych czasach, moglibyśmy go nazwać fanem motoryzacji, jednak wówczas społeczeństwo mogło postrzegać go raczej jako marzyciela gotowego na spełnienie swoich kosztownych marzeń.

specyfikacja Phantom z 1938
Specyfikacja Phantom Corsair z 1938 – źródło zdjęć: National Automobile Museum

Współpraca z Bohman & Schwartz

Decyzja o przeprowadzce do Kalifornii była dobrze przemyślana. Gdyż właśnie tam Rust Heinz rozpoczął współpracę z firmą Bohman&Schwartz, specjalizującą się w produkcji nadwozi samochodowych. Ta współpraca okazała się być przełomowa, ponieważ Heinz był świadomy kosztów. Jakie poniesie przed seryjnym wprowadzeniem swojego dzieła na rynek.

W realizacji swojego projektu, Heinz współpracował z firmą Bohman & Schwartz z Pasadeny, specjalizującą się w tworzeniu nadwozi na zamówienie. Dzięki tej współpracy, samochód uzyskał aerodynamiczny kształt i lekkie, aluminiowe nadwozie, co przyczyniło się do osiągnięcia dobrych wyników i maksymalnej prędkości 185 km/h. Pomimo budowy typu coupé, samochód mógł pomieścić 6 osób.

1938 Phantom Corsair illustration (Old Motor)
1938 Phantom Corsair illustration (Old Motor) – źródło zdjęć: National Automobile Museum

Phantom Corsair – Innowacyjna Karoseria

Bohman&Schwartz zasłużenie wywiązali się ze swojej roli, tworząc karoserię o futurystycznym, dotąd niespotykanym kształcie. Choć jej bryła ideologicznie przypominała sedan, na pierwszy rzut oka była niemal podręcznikowym przykładem coupe. Pposiadała tylko dwie drzwi, a linia jej dachu opadała gwałtownie, ale równomiernie. Co więcej, mimo swoich gabarytów, była w stanie pomieścić sześć osób. Zbudowana ze stali i aluminium, całość ważyła nieco ponad dwie tony, co stawiało ją w porównaniu z współczesnymi przedstawicielami wyższych segmentów.

A model poses with the 1938 Phantom Corsair (National Automobile Museum)
A model poses with the 1938 Phantom Corsair (National Automobile Museum)

Phantom Corsair – Prototyp i Jego Losy

W 1938 roku, kosztem 24 000 dolarów, zbudowano prototyp. Mimo dużego zainteresowania, pojazd nie znalazł nabywcy i nie wszedł do produkcji seryjnej. Prototyp pozostał z konstruktorem do jego śmierci w wieku 25 lat. Później rodzina sprzedała samochód kolekcjonerowi, który przemalował go na złoto i dokonał licznych modyfikacji. Ostatecznie, kolejny właściciel, Bill Harrah, przywrócił samochodowi oryginalny wygląd.

Designer Rust Heinz behind the sheel of the Phantom Corsair (National Automobile Museum)
Designer Rust Heinz behind the sheel of the Phantom Corsair (National Automobile Museum)

Futurystyczna „Rybka” i Jej Aerodynamika

Swego czasu ludzie często przyrównywali tę konstrukcję do ryby – i rzeczywiście, przy bliższym przyjrzeniu, można dostrzec pewne podobieństwa.

Więcej niż Tylko Wygląd

Ale to, co wyróżniało futurystyczną „rybkę”, to nie tylko jej unikalna forma. Oprócz przyciągania spojrzeń, musiała również charakteryzować się wyjątkową aerodynamiką. Silnik pracujący pod jej maską napędzał Phantom Corsair sprawniej niż pojazd, z którego został pierwotnie wyjęty – mówimy tu o Cordzie 810.

Paulette Goddard and Douglas Fairbanks Jr. with a Phantom Corsair on the set of Young In Heart (National Automobile Museum)
Paulette Goddard and Douglas Fairbanks Jr. with a Phantom Corsair on the set of Young In Heart (National Automobile Museum)

Cord 810 i Phantom Corsair

Cord 810 stanowił źródło podzespołów do konstrukcji Phantoma. Interesującym faktem jest, że oba te samochody znalazły swoje miejsce w grze „Mafia: The City of Lost Heaven”.

Cord 810/812
Cord 810/812 – źródło zdjęć: By Stephen Foskett (Wikipedia User: sfoskett) – 2006 Bay State Antique Automobile Club Vintage show, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1207151

Zapożyczenie i Modyfikacja Jednostki Napędowej

Zapozyczono jednostkę napędową i elementy wnętrza ze wspomnianego wcześniej Corda 810, ale podjęto również znaczące modyfikacje. Silnik o pojemności 4,7 litra był wyposażony w osiem cylindrów w układzie widlastym i generował 190 koni mechanicznych. Podwozie, również pochodzące z modelu 810, było rewolucyjne dla tamtych czasów – zawierało amortyzatory i niezależne zawieszenie, gdzie każde z kół na jednej osi pracowało niezależnie od drugiego.

Automatyczna Przekładnia i Prędkość

Automatyczna, czterobiegowa przekładnia odpowiadała za przeniesienie napędu, umożliwiając osiągnięcie maksymalnej prędkości do 185 km/h. Taka prędkość maksymalna stanowiła ewenement w tamtych czasach.

Klucz do Sukcesu Phantoma Corsaira

Kluczem do sukcesu Phantoma Corsaira miało być pokochanie przez snobistycznych klientów jego futurystycznej sylwetki od pierwszego wejrzenia, a po poznaniu komfortowo zestrojonego zawieszenia, klient miał być w szoku na widok innowacji na desce rozdzielczej. Heinz przekroczył standardowe rozwiązania, dodając do wyposażenia barometr, wysokościomierz, kompas, przycisk otwierający drzwi oraz kontrolkę ostrzegającą o niedomknięciu drzwi. Radiem zwieńczył całość jako przysłowiową wisienkę na torcie.

Realizacja Marzenia i Koszty

Gdy osiągnęliśmy nasz cel, oczekiwaliśmy wiktorii, nawet w obliczu szybko wzrastających kosztów. Początkowa wartość samochodu, szacowana na 12-15 tysięcy dolarów – równowartość domuwzrosła do 24 tysięcy dolarów (co dziś odpowiada około 370 000 dolarom). Rust Heinz pozostał pełen nadziei, śledząc zamieszanie, jakie wywołał jego Phantom. Niestety, zainteresowanie nie przekształciło się w sprzedaż.


 

Jedyny Egzemplarz i Dziedzictwo Phantoma Corsaira

Wyprodukowano jedynie jeden egzemplarz – prototyp, który obecnie można zobaczyć w muzeum. Być może to jedyny samochód, zasługujący na miano takiego, który wyprzedził swoje czasy i stał się ofiarą obojętności. Historia okazała się okrutna, pozbawiając nas złudzeń, że nie wszystko, co wartościowe, znajduje swoje stałe miejsce na jej kartach.

Phantom Corsair
Phantom Corsair – Źródło: Autorstwa G.T z angielskiej Wikipedii – Na Commons przeniósł z en.wikipedia użytkownik Herranderssvensson z pomocą narzędzia CommonsHelper., Domena publiczna, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=10601695

Unikalność Phantoma Corsaira w Historii Motoryzacji

W historii motoryzacji nie zdarzyła się już podobna sytuacja. Mimo bycia kamieniem milowym, rozwój samochodów kontynuowano we własnym tempie. Automatyczne przekładnie stały się powszechne dopiero dekadę później. Radia były dostępne za dopłatą jeszcze przez wiele lat, a kontrolka niedomkniętych drzwi jest dziś standardem we współczesnych pojazdach.

Losy Rusta Heinza

Phantom Corsair przeżył swojego twórcę. Rust Heinz zginął w wypadku komunikacyjnym w wieku zaledwie dwudziestu pięciu lat. Jego historia oraz dzieło popadły w zapomnienie, dzieląc losy.

Bibliografia:

Grigelevieius, Alvaras. “The Phantom Corsair: the Car of Tomorrow from the 1930s.” Dyler.

Walsh, Mick. “The Incredible Story of the Futuristic Phantom Corsair.” Classic Sports Car, June 21, 2013.

Lamm, Michael. “1938 Phantom.” Ironstone Concours d’Elegance – Deans Garage, November 23, 2010.