Kiedy auto staje się klasykiem?
Samochody zabytkowe są łatwo rozpoznawalne na ulicy. Posiadają żółtą tablicę rejestracyjną. Samochody zabytkowe wymagają dużej staranności oraz dbałości o szczegóły. Jakie wymagania musi spełniać pojazd, abzostał wpisany do Rejestru Zabytków w Polsce?
Co to jest samochód zabytkowy?
Samochód zabytkowy to stary samochód używany jako model lub inspiracja dla nowszego modelu. Samochody zwykle produkowane przed 1960 rokiem i cieszą się dużym zainteresowaniem entuzjastów i kolekcjonerów samochodów na całym świecie. Wiele osób uwielbia jeździć zabytkowymi samochodami, ponieważ są one wyjątkowe, stylowe i przyjemne w prowadzeniu. Kolekcjonowanie zabytkowych samochodów to hobby wielu osób.
Zazwyczaj samochód zabytkowy ma ponad 50 lat historii. Często znajdują się w muzeach lub są używane jako samochody ślubne, lub klasyki. Zabytkowe samochody są bardziej powszechne niż mogłoby się wydawać; prawie każdy kraj ma przynajmniej jeden klub samochodów zabytkowych. Niektóre z tych samochodów mają ponad 100 lat i wciąż posiadają oryginalne części, takie jak skóra czy stolarka. Wiele z tych starszych pojazdów jest w doskonałym stanie, ponieważ dbano o nie przez cały okres eksploatacji.
Pojazdy zabytkowe są w dużej mierze oczkiem w głowie właściciela. To samochód przede wszystkim z duszą, który dzięki starannej konserwacji wygląda dobrze nawet po wielu latach. To auto, które pozwala cieszyć się rajdami zabytkowych samochodów i wyjątkową jazdą. Takie samochody często są dla swoich właścicieli jak członkowie rodziny.
W jakim przypadku samochód jest uznany za klasyk?
Zastanawiasz się, czy Twój samochód jest już autem zabytkowym? Uznany jako klasyk, musi przede wszystkim spełniać określone kryteria. Jakie parametry musi spełniać auto, by mogło zostało uznane za zabytkowe w Polsce?
Kiedy samochód jest klasykiem? To pytanie, które wiele osób zadawało sobie w pewnym momencie. Krótka odpowiedź jest taka, że samochód według polskich przepisów musi mieć ukończone 25 lat. Produkcja zakończona co najmniej 15 lat temu, a także 75% stanowią części oryginalne auta (wszystko, co nie spełnia tych kryteriów, uważane za replikę). Warto zaznaczyć, że istnieją również wyjątki od powyższych warunków. Dlatego też konserwatorzy mogą wpisać do rejestru zabytków młodsze samochody, jeśli będą one znacznie różnić się od innych modeli. Przykład: Samochód unikalny (na przykład wyprodukowany w limitowanej serii).
Samochód uważany za klasyczny, oceniany jako taki przez organizacje motoryzacyjne, takie jak Klub Samochodów Klasycznych (CCC). CCC w ten sposób ocenia samochody na podstawie ich stylu, a także wyglądu. Ponadto oceny uwzględniają również to, jak dobrze samochód zachowuje swój oryginalny wygląd oraz funkcjonalność. Ponadto oceny również określają, w jakim stanie samochód zachowany i jakie aktualizacje zostały w nim wprowadzone. Docelowo, auto spełniające te kryteria, może zostać uznane przez CCC za klasyk.
Według polskiego prawa odpowiedź jest prosta. Otóż Prawo o Ruchu Drogowym dopuszcza auto zabytkowe jako pojazd przestarzały, który przede wszystkim wpisany do ewidencji mienia osobistego lub wpisany do państwowego rejestru zabytków. Może też stanowić część inwentarza muzeum.
Rejestracja samochód jako zabytek – Dlaczego warto?
Posiadanie zabytkowego samochodu to nie tylko powód do dumy, ale także okazja do pokazania się na drodze wyjątkowym pojazdem. Jednym z takich elementów jest między innymi jednorazowy bezterminowy przegląd pojazdu, który obowiązuje przez cały okres użytkowania. Firmy ubezpieczeniowe oferuje również terminowe ubezpieczenie OC, które opłaca się tylko w okresie użytkowania pojazdu, czyli w miesiącach letnich. Dodatkowym atutem, że samochód nie musimy dostosowywać do polskich wymagań technicznych, dotyczące konkretnie aut sprowadzanych z Wielkiej Brytanii czy też USA.
Kiedy samochód zabytkowy staje się klasykiem?- Podsumowanie
Główne podobieństwo między określeniem samochodu yongtimery, oldtimery polega na tym, że oba są certyfikowanymi samochodami zabytkowymi. Dlatego (według polskich ustawodawców) muszą mieć ukończone co najmniej 25 lat.
Wiek samochodu obliczany na podstawie daty pierwszej rejestracji pojazdu pod numerem rejestracyjnym w krajowej bazie danych. Wartość samochodu zależy od tego, jak dobrze pojazd jest utrzymywany i konserwowany. Samochód może stać się klasykiem, jeśli istnieje wystarczająco długo zarejestrowany w Rejestrze Zabytków lub w Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków na podstawie odrębnych przepisów, lub też jest pojazdem wpisanym do Inwentarza Obiektów Muzeum na podstawie odrębnych przepisów.
Źródło zdjęcia miniaturki i galerii: unsplash.com