Powszechnie uważa się, że najlepszym sposobem na inwestycję kapitału są nieruchomości lub złoto. Galopująca inflacja i ogólnoświatowy kryzys ekonomiczny sprawia, że coraz powszechniejsze staje się lokowanie swojego majątku w zabytkowych samochodach. Ze względu na swoją charakterystykę poszczególne modele stanowią doskonały sposób zabezpieczenia pieniędzy przed utratą ich wartości. Co warto wiedzieć o inwestowaniu w zabytkowe pojazdy? Które marki i modele samochodów gwarantują stabilizację kapitału?
Inwestycja inne niż pozostałe.
Według statystyk roczna ilość pojazdów rejestrowanych w naszym kraju jako zabytkowe oscyluje w okolicach dwóch tysięcy egzemplarzy. Rok produkcji konkretnego modelu nie jest jedynym warunkiem, który upoważnia do wydania tablic rejestracyjnych koloru żółtego. Każdy pojazd uznawany za zabytek musi mieć minimum ćwierć wieku, a czas jaki minął od wyprodukowania ostatniego egzemplarza danego modelu powinien przekraczać 15 lat. Dodatkowe wymogi obejmują również procent części oryginalnych, które stanowią wnętrze „staruszka” – w przypadku aut zabytkowym ich ilość powinna osiągać co najmniej 75 procent całości. Istnieje kilka wyjątków od powyższych reguł, ponieważ za zabytek może zostać uznać również między innymi samochód stanowiący istotne znaczenie dla rozwoju całej motoryzacji oraz pojazd należący w przeszłości do znanej osobistości. W większości przypadków status pojazdu zabytkowego przyznawany jest jednak zgodnie ze standardowymi wymogami.
W jakie samochody warto inwestować?
Gwarancja bezpiecznego ulokowania kapitału jest najczęściej związana z marką samochodu. Poszczególne modele Porsche, Mercedesa i Jaguara są od dziesiątek lat obiektem westchnień fanów motoryzacji na całym świecie. Zakup Porsche 911 lub Alfy Romeo Spider jest niemalże gwarancją ulokowania kapitału w bezpiecznym miejscu. Problematyczną kwestią jest jednak dostęp do wybranych pojazdów na terenie Polski oraz ich stosunkowo wysoka wartość rynkowa. Dla początkujących inwestorów alternatywą może być zakup modelu Mercedesa SL lub Volkswagena Golfa GTI pierwszej generacji. Na rynku krajowym pojazdy te są zdecydowanie częściej spotykane, natomiast ze względu na kultowy charakter powyższych modeli ich wartości rynkowe będą w najbliższych latach wzrastać.
Poniżej przedstawiamy tabelę, która obrazuje jak kształtują się ceny aut używanych w poszczególnych latach.
Photo by Valdemaras Januška on Unsplash
PORSCHE 911 – ceny samochodów używanych |
|
Rocznik |
Cena |
2018 |
913,536 PLN |
2017 |
608,700 PLN |
2015 |
471,757 PLN |
2014 |
426,653 PLN |
2013 |
399,478 PLN |
2012 |
332,320 PLN |
2011 |
288,847 PLN |
2010 |
285,114 PLN |
2009 |
250,475 PLN |
2008 |
205,983 PLN |
2007 |
242,318 PLN |
2006 |
147,874 PLN |
2005 |
141,673 PLN |
2004 |
142,560 PLN |
2003 |
171,712 PLN |
2002 |
92,550 PLN |
2001 |
78,754 PLN |
2000 |
74,584 PLN |
1999 |
163,753 PLN |
1998 |
63,648 PLN |
1997 |
182,450 PLN |
1996 |
204,922 PLN |
1995 |
189,900 PLN |
1993 |
170,000 PLN |
1991 |
189,950 PLN |
1990 |
161,900 PLN |
Polskie samochody zabytkowe.
Miłośnicy motoryzacji chętnie inwestują również w kultowe polskie klasyki, które oprócz zabytkowego statusu wiążą się z wyjątkową nostalgią. Wiele osób pamięta czasy, kiedy to na ulicach miast powszechnym widokiem były „Syrenki” oraz „Maluchy”. Zakup poszczególnych egzemplarzy jest stosunkowo łatwy, jednakże potencjalny inwestor powinien liczyć się z koniecznością przeprowadzenia prac renowacyjnych. Prace konserwacyjne obejmujące wymianę głównych podzespołów mogą być przeprowadzane jedynie w przypadku uzyskania zgody od konserwatora zabytków. Dodatkowo sprzedaż modeli zabytkowych wymagają wcześniejszego zgłoszenia tego faktu w odpowiednim urzędzie. Przed zakupem efektownie wyglądającego egzemplarzu Fiata 125p lub Syreny 105 warto zapoznać się z polskim prawem dotyczącym samochodów zabytkowych, ponieważ w niektórych przypadkach taka inwestycja może być nieopłacalna dla kupującego. Przyjrzyjmy się wydatkom za wymienione wyżej modele klasyków:
– Syrena 105 Lux – rocznik 1982 – za tego klasyka trzeba zapłacić 21000 PLN
– Polski Fiat 126p – rocznik 1990 – to zabytkowe auto to koszt rzędu 69900 PLN
– FSO Warszawa 201 – rocznik 1963 – za to auto należy szykować kwotę równą 310000 PLN
– Polski Fiat 125p – rocznik 1979 – za tą ikonę polskiej motoryzacji trzeba zapłacić 59000 PLN
– FSC Żuk – rocznik 1981 – na ten zabytek musimy przeznaczyć kwotę równą 65000 PLN
Zdjęcie z: wikipedia.pl
W jakie samochody zabytkowe najczęściej inwestują Polacy?
Stosunkowo duże koszty sprowadzania samochodów zabytkowych zza granicy sprawiają, że Polacy najczęściej decydują się na zakup modeli, które w przeszłości były często spotykane na krajowych drogach. Szczególnie opłacalny wydaje się być zakup samochodów z przełomu lat 80. i 90. – pojazdy te niedawno zyskały status zabytków, dlatego wciąż można je znaleźć na giełdach w okazyjnych cenach. Audi 80 B3 (jego cena oscyluje w granicy 4 – 5 tysięcy złotych) lub BMW Seria 3 E36 (cena tego klasyka kształtuje się na poziomie 5 – 6 tysięcy złotych) to legendy szos, a modele szwedzkiej marki Saab wciąż cieszą się dużą popularnością, mimo że przedsiębiorstwo kilka lat temu oficjalnie zakończyło swoją działalność. Poszukując idealnego modelu do zainwestowania swojego kapitału warto przyjrzeć się starszym pojazdom produkcji Mercedesa i Alfy Romeo.
Oto kilka propozycji wymienionych marek pojazdów:
– Mercedes 500 SL R107 – rocznik 1984 – to koszt rzędu 119000 PLN
– Model Mercedes 560 SEL Carat by Duchatelet W126 – rocznik 1989 – to wydatek równy 165000 PLN
– Mercedes 250 C W114 Coupe – rocznik 1971 – na tego klasyka trzeba przyszykować 84900 PLN
– Mercedes 350 SLC C107 – rocznik 1973 – na ten zabytek musimy przeznaczyć kwotę równą 114800 PLN
– Alfa Romeo Spider Junior 1600 – rocznik 1972 – klasyk tej marki to koszt rzędu 159000 PLN
– Model Alfa Romeo 33 – rocznik 1994 – auto zabytkowe tej znanej marki to wydatek równy 105000 PLN
– Alfa Romeo 155 – rocznik 1997 –na ten klasyk trzeba przyszykować kwotę 41999 PLN
– Alfa Romeo Giulietta SZ Coda Tonda – rocznik 1961 – za tego klasyka trzeba zapłacić niebagatelną kwotę równą 417200 euro, więc prawie 2 miliony złotych
– Saab 96 V4 – rocznik 1967 – za ten zabytek należy zapłacić 99000 PLN
– Auto Saab 900 – rocznik 1984 – ten klasyk to wydatek rzędu 23000 PLN
– Saab 90 – rocznik 1987 – za to auto trzeba przyszykować kwotę 28000 PLN
– Saab 99 –rocznik 1981 – za tego klasyka trzeba zapłacić 17800 PLN
Zdjęcie z: wikipedia.pl
Ostateczny wybór w większości przypadków zależy od stanu konta bankowego oraz aktualnej dostępności pojazdu na rynku wtórnym. Niezależnie od wybranego zabytku warto dołożyć wszelkich starań, aby ostateczna decyzja została podjęta po wcześniejszym przeglądzie technicznym i uzyskaniu niezbędnych zgód konserwatora zabytków. Stary samochód garażowany w bezpiecznym miejscu nigdy nie traci na wartości, więc wiele osób uważa tą inwestycję na ulepszoną wersję zakupu szlachetnych kruszców. Co więcej, większość z wyżej wymienionych modeli oprócz wartości materialnej to również wspaniałe maszyny i każdy miłośnik samochodów poczuje, że zakup konkretnego egzemplarza był prawdziwym „strzałem w dziesiątkę”.
Zdjęcie miniaturki: Photo by Felix Zhao on Unsplash