Ile lat musi mieć motocykl na zabytek?

2023-01-06 Stare motocykle
Ile lat musi mieć motocykl na zabytek?

Czy wiek motocykla ma znaczenie?

Aby motocykl został uznany za zabytek, musi spełniać kilka warunków. Jednym z nich jest jego wiek. Mianowicie, jednoślad powinien sobie liczyć minimum 25 lat, ale co istotne nie może być produkowany, w tym konkretnym modelu, od 15 lat. Dodatkowo, minimum 75% jego części powinno być oryginalnych. Co jeśli, motocykl nie spełnia minimalnego wieku? Tym, za bardzo, martwić się nie trzeba. Wprowadzone, zostały dodatkowe wymagania, które mogą przyczynić się do nadania statusu unikatu młodszemu motocyklowi.


Dodatkowe warunki

Z pomocą przychodzą dodatkowe wymagania, dzięki którym, pojazd nie mający minimalnego progu 25 lat, może stać się zabytkiem. Dochodzi do tego, wtedy, kiedy zostanie on uznany za unikalny pod względem powiązań z ważnymi wydarzeniami historycznymi czy z osiągnięciami sportowymi. Oprócz tego, jeśli pojazd posiada ciekawe rozwiązania konstrukcyjne. Ważnym punktem, działającym na korzyść, jest niewielka produkcja tego egzemplarza. Ciekawym aspektem, nie wykluczającym wartości zabytkowej motocykla, a wręcz mogącej go potwierdzić, jest przeszłe użytkowanie go przez osoby o wysokim statusie społecznym. Jeśli, motocykl nie spełnia minimum, dotyczącego odpowiedniej ilości oryginalnych części, ale został odrestaurowany w zgodzie z technologią okresu, w którym powstawał, to może zostać zarejestrowany jako zabytek.


Kto nadaje status zabytku?

Za nadanie statusu zabytku odpowiedzialny jest wojewódzki konserwator zabytków. Od niego zależy, czy dany egzemplarz stanie się pojazdem zabytkowym, czy nie. Na decyzję może mieć wpływ lokalizacja. Wynika to z faktu, że niektóre regiony mają bardziej zaostrzone kryteria dotyczące wieku. Z taką sytuacją, spotkać się można np.: w wojewódzkie wielkopolskim. Tu próg minimalny, dla pojazdu chcącego uzyskać tytuł zabytku, wynosi 30 lat. Koniec końców, aby motocykl stał się pojazdem zabytkowym, musi być wpisany do rejestru zabytków. Aby tak się stało, właściciel musi skontaktować się z rzeczoznawcą, by ten sporządził opinię i wydał tzw. "białą kartę". Biała karta to karta ewidencyjna zabytku ruchomego. Taką kartę wraz z resztą wymaganych dokumentów należy dostarczyć do wojewódzkiego konserwatora zabytków. I oczekiwać na decyzję.

Należy pamiętać, że nie zawsze decyzja rzeczoznawcy jest taka sama jak decyzja konserwatora zabytków. Może to skutkować, nie uzyskaniem tytułu zabytkowego. Pojazd ze statusem zabytku, powinien dodatkowo, znajdować się w wojewódzkiej ewidencji zabytków oraz być wpisany do inwentarza muzealiów. Ciekawostką jest fakt, że każdy pojazd zabytkowy można nazwać historycznym, ale już nie każdy pojazd historyczny można nazwać zabytkowym. Jak się okazuje, to bardzo istotna różnica, dlatego, że to pojazd zabytkowy ma większe przywileje niż ten, będący historycznym.

Podsumowując, aby motocykl nabył status zabytku, musi spełniać szereg wymagań. Powodem tego, jest zaostrzenie przepisów na przestrzeni ostatnich lat. Wynika to z faktu, że zbyt proste jego nabywanie, doprowadziło do nadmiernego sprowadzania pojazdów z poza granic kraju. Natomiast, dzięki włączeniu do procesu nadawania tytułu zabytku, konserwatora, właściciele pojazdów mają pewność, że nie jest to replika ani podróbka. Na koniec warto wspomnieć o najważniejszej rzeczy, właściciel powinien posiadać niezbędne dokumenty. Bez nich, zarejestrowanie pojazdu jako zabytek, będzie trudniejsze. Bowiem, zgodnie z bieżącymi przepisami zabytkowy pojazd, nie posiadający dokumentów, może zostać zarejestrowany.

Dochodzi do tego na podstawie oświadczenia właściciela, pod rygorem odpowiedzialności karnej. Dopiero na tej podstawie, można rozpocząć całą procedurę, prowadzącą do uzyskania odpowiednich tablic rejestracyjnych, które świadczą o posiadaniu zabytkowego pojazdu. Potwierdzeniem są, właśnie, żółte tablice rejestracyjne, które są charakterystyczne dla pojazdów zabytkowych (motocykli, samochodów czy też autobusów).

Źródło miniaturki: z Pixabay  

Treść dodał: redaktorkk redaktorkk
Do góry