To ogłoszenie jest nieaktualne.
Zobacz podobne ogłoszenia w kategorii Samochody zabytkowe Chobham

Frazer Nash Targa Florio z 1952 roku - Wielka Brytania

 Dodano: 12.03.2023, 16:02
 Lokalizacja: Chobham
 Wyświetleń: 146
ID ogłoszenia: 1122

Szczegóły ogłoszenia

Rok produkcji: 1952
Pojemność: 2000 cm3
Moc: 125 KM
Kolor: błękitny
Pochodzenie: kupiony w Europie
Skrzynia biegów: manualna
Liczba drzwi: 2/3
Rodzaj nadwozia: Sportowy / Coupe
Bezwypadkowy: tak
Rodzaj paliwa: benzyna
Stan techniczny: nieuszkodzony
Dodatkowe informacje:
  • garażowany
  • kompletna renowacja
  • oryginalne części
  • kierownica po prawej stronie
  • pełna historia samochodu
  • po konserwacji
Jeden z najlepszych brytyjskich samochodów sportowych początku lat 50-tych, jeden z dziesięciu wyprodukowanych Targa Florio Mk1.
  •     Zamówiony przez Briggsa Cunninghama i wystawiony przez Frazera Nasha na Earls Court Motor Show w 1952 roku.
  •     Zgłoszony przez Cunninghama do 12-godzinnego wyścigu w Sebring w 1953 roku.
  •     Ścigany przez Charlesa Morana i Johna Gordona Bennetta.
  •     Prezentowany z silnikiem o tej samej numeracji i oryginalnym nadwoziem.
  •     W pełni odrestaurowany przez Nick Finburgh z Classic Autos
  •     Ostatnio ścigał się na Goodwood Revival i Members' Meeting
  •     Pokazany na Concours of Elegance w Hampton Court, oraz na Bassano Rally.

Wczesne lata 50-te były niezwykłym okresem, w którym wielu małych producentów produkowało cudownie unikalne samochody sportowe na kwitnące rynki amerykańskie i odbudowujące się rynki europejskie. Samochody te były często w całości budowane ręcznie, co skutkowało stosunkowo wysokimi cenami sprzedaży, a następnie niską liczbą wyprodukowanych egzemplarzy. Wiele z nich było wspaniałymi projektami i było konkurencyjnych, ale XK120 Jaguara, oferowany po wyjątkowo niskiej cenie, oznaczał, że te małe firmy szukały innych możliwości biznesowych do końca lat 50.

Jednym z takich producentów był Frazer Nash, nazwany tak na cześć swojego założyciela Archibalda Nasha, który produkował samochody sportowe o małej pojemności z napędem łańcuchowym od lat 20. do II wojny światowej, później pod opieką braci Aldington. Przed II wojną światową Frazer Nash stał się importerem i montażystą BMW z napędem RHD, samochodów, które były niezwykle zaawansowane jak na swoje czasy. W ramach reparacji wojennych projekty BMW stały się własnością firmy Bristol, która produkowała własne samochody według tych projektów i dostarczała nieco zmodernizowane silniki BMW innym producentom, w tym Frazer Nash. W ramach umowy na dostawę silników, Frazer Nash stał się częściowo własnością Bristolu, przy czym bracia Aldington zachowali znaczny udział. Po zaprzestaniu produkcji przez Frazer Nash, bracia Aldington kontynuowali działalność Frazer Nash jako AFN Ltd, brytyjski importer Porsche, sprzedając firmę niemieckiemu producentowi dopiero w 1987 roku.

Frazer Nash był firmą, która nieustannie wybijała się ponad swoje siły. W okresie przedwojennym miała znakomity rekord w rajdach, podczas gdy AFP Fane sławnie pobił rekord ERA Raymonda Maysa na wzgórzu w Shelsley Walsh. Po wojnie Frazer Nash zajął trzecie miejsce w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 1949 roku, zwyciężył w Targa Florio w 1951 roku oraz w inauguracyjnym wyścigu 12-godzinnego wyścigu Sebring w 1952 roku. Kluczowe dla Frazera Nasha było to, że produkował lekkie i zwinne samochody, ze stosunkowo mocnymi 2,0-litrowymi sześciocylindrowymi silnikami Bristol, a wszystko to w niezawodnym opakowaniu. Podejście do lekkich samochodów o małej pojemności stało się podstawą brytyjskiego podejścia do sportów motorowych, które trwa do dziś. Pierwszą rzeczą, jaką zauważy każdy, kto jeździ Nash'em przygotowanym do zawodów, jest to, jak dobrze się prowadzi, a jest to cecha, która pomogła wygrać wyścigi w tamtym okresie i do dziś zachwyca kierowców.

Model Targa Florio miał być nieco tańszym modelem, z podwoziem z rur równoległych podobnym do Le Mans Rep Mk II, ubranym w sportowe nadwozie z zamkniętymi kołami. Różnica w cenie okazała się minimalna, ale Targa Florios były dostępne w specyfikacji Turismo (100 KM) i Gran Sport (125 KM). Pomimo niższej ceny, Targa Florio nadal była dwukrotnie droższa od Jaguara XK120 Roadster, a wynikający z tego popyt oznaczał, że zbudowano tylko 15 egzemplarzy, z czego 10 to bardziej sportowe Mk1. Targa Florio były produkowane w dwóch stylach nadwozia, wcześniejsze i bardziej pożądane jest "krótki ogon" ciała z niepowtarzalnym Frazer Nash grilla, podczas gdy późniejsze samochody otrzymały dłuższe ciała z otwartym nosem, zasadniczo bez dachu Le Mans Coupe. Świadectwem jakości konstrukcji i atrakcyjności Frazera Nasha jest fakt, że większość z 85 powojennych samochodów nadal istnieje.

Zachęcony przez Colliersów, Briggs Cunningham na początku lat 50-tych zaczął coraz bardziej dominować w swoim życiu. Będąc dumnym Amerykaninem, jego pragnienie wprowadzenia amerykańskiego samochodu na najwyższy szczebel wyścigów samochodów sportowych sprawiło, że zainwestował pieniądze w swoją firmę B.S. Cunningham Company, która produkowała monstrualne C4-R. Nie chcąc zabezpieczyć się przed tym projektem, Cunningham kontynuował kupowanie najlepszych samochodów sportowych, jakie miała do zaoferowania Europa.

Będąc świadkiem, jak Le Mans Rep wygrywa w 1952 roku 12 Hours of Sebring, Cunningham złożył latem 1952 roku zamówienie na oferowaną Targa Florio, numer podwozia 412/200/175. W ramach przysługi Cunningham pozwolił firmie wystawić swój samochód na Earls Court Motor Show w 1952 roku. Zdjęcia samochodu zostały wykorzystane do prasowych testów drogowych, ale nie wiadomo, czy był on używany jako demonstrator. Dostarczona w kolorze Valentine San Remo Blue i specyfikacji Gran Turismo, Targa Florio od początku była planowana do startów w zawodach, ponieważ od początku była wyposażona w takie elementy jak pojedyncza szyba przeciwwiatrowa dla kierowcy, żaluzje na masce i lekkie nadwozie. Uważa się, że była to najlżejsza Targa Florio, jaka opuściła fabrykę. Po zakończeniu wystawy Targa Florio została wysłana do Alfreda Momo, który przygotowywał ją do wyścigu, a tym samym do debiutu tego modelu w zawodach.

Ten Frazer Nash został zgłoszony do pierwszego wyścigu z Briggsem Cunninghamem startującym w 6 Hours of MacDill, ale nieznane okoliczności sprawiły, że zamiast niego pojechał swoim OSCA MT4.

Cunningham wiązał duże nadzieje z wyścigiem 12 Hours of Sebring w 1953 roku. Mając do dyspozycji trzy samochody, przyjął strategię wysokiego ryzyka w walce o zwycięstwo w klasyfikacji generalnej, ale dał sobie duże szanse na zdobycie wyróżnień w klasie. Zamiast zespołu Cunninghamów z silnikami Hemi, wystawił jeden C4-R, OSCA MT4 i Frazer Nash Targa Florio, wszystkie w różnych klasach. Dla zespołu Cunninghamów wyścig poszedł znakomicie, C4-R zdobył zwycięstwo w klasyfikacji generalnej dla Johna Fitcha i Phila Waltersa, podczas gdy OSCA MT4 zdobył zwycięstwo w klasie w rękach Cunninghama i Billa Lloyda. Targa Florio, w rękach Johna Bennetta i Charlesa Morana Jnr, była na dobrej drodze do potencjalnego zwycięstwa w klasie, dopóki nie poluzowały się nakrętki kół na nieubłaganej powierzchni wybojów lotniska Sebring. Bennett i Moran powtórzą swoją współpracę z większym powodzeniem w Cunninghamie C4-RK podczas wyścigu Le Mans w 1953 roku.

Po wyścigu w Sebring, piasty zostały wymienione, więc Targa Florio zmieniła się z kół stalowych na druciane, a żeby pomieścić większe koła, nadkola zostały bardzo subtelnie poszerzone, tworząc bardziej sportowy wygląd.

Charles Moran Jnr. był ważną postacią w amerykańskim świecie wyścigów samochodowych. Jako pierwszy Amerykanin wziął udział w 24-godzinnym wyścigu Le Mans, a następnie ścigał się w Indianapolis 500. Moran był wielkim przyjacielem Cunninghama i stał się integralnym członkiem jego zespołu, często prowadząc C4-R w najważniejszych wyścigach. Moran stanął na czele SCCA, reprezentował Amerykę w FIA i założył ACCUS. Odkupił od Cunninghama kilka samochodów wyścigowych, w tym tego Frazera Nasha.

W 1954 roku Moran wykorzystał go w wyścigach SCCA w Westover, zajmując 7 miejsce w wyścigu dużych silników za Ferrari 375 MM, 225 S i kilkoma Jaguarami. Moran prowadził Targa Florio w wyścigach SCCA w Cumberland i Montgomery do 1956 roku, ale najważniejszym wyścigiem w jego posiadaniu było GP Watkins Glen w 1954 roku, gdzie ten Frazer Nash znalazł się na starcie z najlepszymi samochodami sportowymi w Ameryce: Cunningham C4-Rs, Ferrari 375 MMs, 375 Mexico, 250 MM, 225 S, Jaguar C-type i Maserati A6GCS. Konkurencja była ostra, ale ta Targa Florio zakończyła się na 16 miejscu.

Po śmierci Morana w 1970 roku, jego kolekcja została podzielona i uważa się, że ten Frazer Nash przeszedł w ręce Vernona Pradona, zanim został kupiony przez Eda Osborna w 1980 roku. W 1986 roku, szanowany autorytet i konserwator Frazer Nash, Bill Roberts, zakupił tego historycznego Targa Florio i sprowadził go z powrotem do Wielkiej Brytanii. Roberts odrestaurował Targa Florio, a następnie sprzedał go Davidowi Hargreavesowi w 1995 roku, który zatrzymał go na wiele lat. Ostatecznie został sprzedany słynnemu zawodnikowi, uczestnikowi i przygotowującemu Jaguara Johnowi Coombsowi, który zadbał o kolejną renowację, malując go na kolor British Racing Green, z dopasowanym zielonym wnętrzem. Coombs zlecił również pełną odbudowę oryginalnego silnika BS1. Wiadomo, że Coombs używał tej Targi Florio jako jednego ze swoich ulubionych samochodów drogowych w ostatnich dwóch latach życia, szczególnie do podróży do Goodwood. Niestety, zmarł w 2013 roku i został sprzedany jako część jego majątku.

W 2015 roku został sprzedany Guyowi Harmanowi, który zlecił Nickowi Finburghowi z Classic Autos przeprowadzenie pełnej renowacji, aby przywrócić tego wspaniałego Targa Florio do jego specyfikacji z epoki. Nie szczędzono kosztów, aby przywrócić tego Nasha do jego prawidłowego Valentine San Remo Blue (odkryty w szyjce wlewu paliwa) z pojedynczą szybą przednią i subtelnie spłaszczonymi nadkolami.

Od czasu renowacji, Targa Florio brała udział w Freddie March Memorial Trophy na Goodwood Revival, jednym z najbardziej popularnych wyścigów ze względu na jakość siatki. Inne wydarzenia obejmują Goodwood 77th Members' Meeting, La Leggenda Di Bassano 2019 i 2019 Concours of Elegance w Hampton Court. Ostatnio ten Frazer Nash miał swój oryginalny silnik o dopasowanych numerach ponownie zainstalowany i przetestowany dyno.


Bardzo niewiele Frazer Nashes stanowiło część tak słynnego zespołu jak Cunningham, nie mówiąc już o rywalizacji w jednym z głównych wyścigów samochodów sportowych tego okresu. Ta wysoce oryginalna Targa Florio jest prezentowana z oryginalnym podwoziem, silnikiem i ciałem, i byłaby idealnym narzędziem dla niektórych z najlepszych wydarzeń na świecie, od Grand Prix Monaco Historique i Le Mans Classic do Copperstate 1000.

Zapraszamy do oryginalnego opisu i link do aukcji na stronie:

www . rmsothebys . com/en/home/private-sales/r5489-1952-frazer-nash-targa-florio/1270517
Kategoria:
Typ transakcji:
Sprzedam
Oferta od:
Osoby prywatnej
Miejscowość:
Województwo:
Kategoria:
Typ transakcji:
Sprzedam
Oferta od:
Osoby prywatnej
Miejscowość:
Województwo:
Poleć ogłoszenie znajomym:

bezpieczeństwoZasady bezpieczeństwa podczas transakcji

  • Spotkaj się osobiście z drugą stroną transakcji
  • Sprawdź przedmiot przed dokonaniem zapłaty. Nie wysyłaj płatnych sms-ów
  • Nie płać z góry. Płać osobiście. Nie udostępniaj swoich danych osobowych lub bankowych
 Dodano: 12.03.2023, 16:02
 Lokalizacja: Chobham
 Wyświetleń: 146
ID ogłoszenia: 1122

Opinie o ogłoszeniu

Nikt jeszcze nie dodał opinii.
Zobacz wszystkie

Zobacz inne klasyki użytkownika

Porsche 911 S Coupe z 1968 roku - USA

Porsche 911 S Coupe z 1968 roku - USA

 Amelia Island 1 000 000 PLN
Do góry