Inwestowanie w zabytkowe auta Ferrari 275 GT Inwestowanie w zabytkowe auta Ferrari 275 GT

Inwestowanie w zabytkowe auta: pasja czy sposób na zysk?

Inwestowanie w zabytkowe auta – W ostatnich latach, rynek zabytkowych aut znacząco zyskał na popularności. Jak wskazują dane z raportu Historic Automobile Group, indeks cen samochodów klasycznych wzrósł o imponujące ponad 500% w ciągu ostatniej dekady. Ten znaczący wzrost odzwierciedla rosnące zainteresowanie i pasję wśród kolekcjonerów oraz inwestorów, którzy coraz częściej zastanawiają się nad opłacalnością takich inwestycji.

Porsche 911 z 1964 roku
Porsche 911 z 1964 roku – źródło generowane midjourney.com

Inwestowanie w zabytkowe auta: Przykłady zyskownych inwestycji

Na rynku zabytkowych aut można znaleźć jasne przykłady potencjału inwestycyjnego, takie jak Ferrari 250 GTO z 1962 roku oraz Porsche 911 z 1964 roku. Pierwszy z tych modeli, pierwotnie wyceniony na około 18 000 dolarów, osiągnął rekordową cenę 48,4 miliona dolarów na aukcji w 2018 roku. Z kolei Porsche, które zostało kupione za 6 500 dolarów, znalazło nowego właściciela za kwotę 2,1 miliona dolarów. Te spektakularne zyski jasno podkreślają, że za dobrze przemyślanymi inwestycjami w zabytkowe pojazdy kryje się ogromny potencjał finansowy.

Lista najdrożej sprzedanych aut kolekcjonerskich ulega zmianom w miarę pojawiania się nowych rekordów cenowych na aukcjach. Oto przykłady niektórych z najdroższych sprzedaży, które miały miejsce do mojego ostatniego stanu wiedzy (stan na kwiecień 2023):

1. Ferrari 250 GTO (1962)

Ferrari 250 GTO (1962)
Ferrari 250 GTO (1962) -źródło generowane midjourney.com
  • Cena sprzedaży: Około 48,4 miliona dolarów
  • Data sprzedaży: Sierpień 2018
  • Aukcjonista: RM Sotheby’s

2. Ferrari 250 GTO (1963)

Ferrari 250 GTO (1963)
Ferrari 250 GTO (1963) – źródło By Liam Walker – From Discord server – With their permission, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=94901414
  • Cena sprzedaży: Ponad 70 milionów dolarów (sprzedaż prywatna)
  • Data sprzedaży: 2018

3. Ferrari 335 S Spider Scaglietti (1957)

Ferrari 335 S Spider Scaglietti (1957)
Ferrari 335 S Spider Scaglietti (1957) – źródło generowane midjourney.com
  • Cena sprzedaży: Około 35,7 miliona dolarów
  • Data sprzedaży: Luty 2016
  • Aukcjonista: Artcurial

4. Mercedes-Benz W196 (1954)

Mercedes-Benz W196 (1954)
Mercedes-Benz W196 (1954) – źródło: Autorstwa Lothar Spurzem – Originally from de.wikipedia; description page is (was) herefirst upload in de wikipedia on 12:53, 12. Jun 2006 by Spurzem (680 x 479 (110.097 Byte) (* Bildbeschreibung: Karl Kling im Mercedes-Benz W 196 * Fotograf: Lothar Spurzem * Datum: 1976 beim Oldtimer-GP des AVD auf dem Nürburgring Bild-CC-by-sa/2.0/de), CC BY-SA 2.0 de, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=886227
  • Cena sprzedaży: Około 29,6 miliona dolarów
  • Data sprzedaży: Lipiec 2013
  • Aukcjonista: Bonhams

5. Ferrari 290 MM (1956)

Ferrari 290 MM (1956)
Ferrari 290 MM (1956) – źródło rmsothebys.com
  • Cena sprzedaży: Około 28 milionów dolarów
  • Data sprzedaży: Grudzień 2015
  • Aukcjonista: RM Sotheby’s

6. Aston Martin DBR1 (1956)

Aston Martin DBR1 (1956)
Aston Martin DBR1 (1956) – źródło rmsothebys.com
  • Cena sprzedaży: Około 22,5 miliona dolarów
  • Data sprzedaży: Sierpień 2017
  • Aukcjonista: RM Sotheby’s

7. Ferrari 275 GTB/4*S NART Spider (1967)

Ferrari 275 GTB/4*S NART Spider (1967)
Ferrari 275 GTB/4*S NART Spider (1967) – źródło generowane midjourney.com
  • Cena sprzedaży: Około 27,5 miliona dolarów
  • Data sprzedaży: Sierpień 2013
  • Aukcjonista: RM Sotheby’s

8. Ferrari 275 GTB/C Speciale (1964)

Ferrari 275 GTB/C Speciale (1964)
Ferrari 275 GTB/C Speciale (1964) – Źródło: RM Auctions
  • Cena sprzedaży: Około 26,4 miliona dolarów
  • Data sprzedaży: Sierpień 2014
  • Aukcjonista: RM Sotheby’s

To tylko niektóre z rekordowych sprzedaży, które podkreślają wyjątkowość i wartość kolekcjonerską niektórych modeli samochodów. Warto pamiętać, że rynek samochodów kolekcjonerskich jest bardzo dynamiczny, a ceny mogą znacznie się różnić w zależności od stanu pojazdu, jego historii, oryginalności i rzadkości.

Definicja zabytkowego auta

Według polskiego prawa, zabytkowe auto to pojazd mający co najmniej 30 lat, zachowany w oryginalnym stanie i już nie produkowany lub nadal będący w produkcji. Jednak dla wielu kolekcjonerów i inwestorów, bardziej niż kryteria techniczne, liczy się wartość historyczna, kulturowa lub emocjonalna pojazdu.

Inwestowanie w zabytkowe auta: ryzyko?

Inwestowanie w zabytkowe auta niesie ze sobą pewne wyzwania i ryzyka. Wartość auta może zależeć od wielu zmiennych, takich jak stan techniczny, historia pojazdu, rzadkość modelu oraz panujące trendy na rynku. Do tego dochodzą koszty utrzymania, w tym konserwacja, naprawy, ubezpieczenie i przechowywanie, które mogą znacząco zmniejszyć finalny zysk z inwestycji.

Brak płynności

Problemem może okazać się również brak płynności tej formy inwestycji. Sprzedaż zabytkowego auta może trwać długo, a jego wartość może spaść, jeżeli na rynku pojawi się podobny model w lepszym stanie lub oferowany za niższą cenę.

Czy warto inwestować w zabytkowe auta?

Inwestycja w zabytkowe auta może przynieść zarówno wysokie zyski, jak i nieuniknione ryzyko. Zanim podjąć taką decyzję, warto dokładnie przeanalizować rynek, zrozumieć, jakie czynniki wpływają na wartość pojazdów, a także wziąć pod uwagę potencjalne koszty utrzymania. Pasja i wiedza o zabytkowych autach mogą okazać się kluczowe, przekształcając inwestycję nie tylko w źródło zysku, ale również w przedmiot wielkich emocji i opowieści pełnych historii.