Niektóre klasyki osiągają na rynku astronomicznie wysokie ceny. Będąc kolekcjonerem czy też chcąc zakupić ciekawy model w przyzwoitym stanie, warto przyjrzeć się dokładnie poszczególnym modelom i zapoznać się z ich stanem technicznym. Na rynku samochodów klasycznych można znaleźć auto zadbane i to w cenie poniżej 50 tys. złotych. Nad jakimi klasykami do tej kwoty warto się zastanowić?
Zdjęcia z: wikipedia.pl
Citroën CX
W historii motoryzacji to klasyczne auto było produkowane w latach 1974-1989. W tamtych czasach odbiegał on od innych seryjnie wytwarzanych samochodów, przede wszystkim swoim hydropneumatycznym zawieszeniem i opływowym nadwoziem. Wraz z biegiem lat zmianie uległy niektóre części znajdujące się w jego wnętrzu. W sprzedaży dostępne były wersje Turbo, które potrafiły osiągnąć do 220 km/h. Citroën CX doceniany jest z uwagi na to, jaki komfort jazdy gwarantuje, nawet w przypadku bardzo złych nawierzchni. Ceny oscylują od 18 000 zł wzwyż.
Photo by Remy Lovesy on Unsplash
Porsche 928
Kolejne auto klasyczne, które jest świetną inwestycją na przyszłość. W historii motoryzacji produkcja Porsche 928 miała miejsce w latach 1977-1995. Ten ciekawy model samochodu stał się szybszą, bardziej ekskluzywną i droższą wersją Porsche 911. Pomimo tego, sprzedaż modelu 911 wcale nie zmalała. Klasyk ma silnik umieszczony jest z przodu, natomiast skrzynia biegów znajduje się przy tylnym moście w celu lepszego rozłożenia masy samochodu. Wnętrze Porsche 928 mieściło 4 osoby, jednak było trochę ciasne. Jego zaletą jest natomiast luksusowe wyposażenie. Pojazdy wyposażane w silniku V8: 4,5, 4,7, 5,0 i 5,4 dysponują mocą od 240 do 350 KM. Niestety, teraz trudno jest znaleźć egzemplarz zachowany w dobrym stanie. Ceny zadbanych egzemplarzy kształtują się na poziomie 35-50 tysięcy złotych, przy czym specjalne wersje są droższe.
Photo by Calugar Ana Maria on Unsplash
Porsche 944
Porsche do swojej oferty wprowadziło także model 944, produkowany do roku 1988. Klasyczne auto wyposażone w 4-cylindrowy silnik umiejscowiony wzdłużnie i skrzynię biegów zlokalizowaną w tylnej części samochodu. Klasyczne auto wyróżnia się estetycznie wykonaną kabiną, w której panował ład. Tutaj dużą wagę przyłożono także do detali. Egzemplarze te miały klimatyzację, dobre nagłośnienie i sterowane szyby. Pod maską Porsche 944 ma świetne silniki 2,5, 2,7 i 3,0 o mocach od 160 do 250 KM w wersji Turbo S. Znajdziemy okaz za 48 000 zł oczywiście są też idealne egzemplarze dochodzące do 100 000 zł.
Photo by Vitali Adutskevich on Unsplash
Mercedes W140 klasyk do 50 tysięcy
Klasyczne auto to kolejna propozycja, dla miłośników youngtimerów. Niezwykle popularny model Mercedesa, który swój debiut miał w 1991 roku, natomiast jego produkcja trwała do 1998. Klasyki motoryzacji są dostępne w różnych wersjach silnikowych oraz wyposażeniowych, a więc jest w czym wybierać. W większości przypadków we wnętrzach klasyka znajdowała się skórzana tapicerka. Często też jesteśmy w stanie znaleźć samochód, który jest wyposażony w pełną elektronikę, wysuwaną antenę, czujniki parkowa, elektrycznie domykane drzwi. Na polskim rynku auto posiada także szyberdach czy też dwustrefową klimatyzację. Zaletą tego klasyka jest ilość dostępnej przestrzeni, jaką oferuje w pojeździe. Dużą popularnością cieszą się zwłaszcza wersje V8, aczkolwiek godnym uwagi jest też model klasy S. Na rynku aut używanych Mercedesa W 140 można zakupić w przedziale od 25 do 30 tysięcy złotych, aczkolwiek na rynku dostępne są też droższe modele o unikalnych konfiguracjach.
Photo by Hayes Potter on Unsplash
BMW serii 3 (E30)
BMW serii 3 było produkowane w latach 1982-1994. Seria ta charakteryzowała się małymi, a wręcz kompaktowymi wymiarami. Niestety we wnętrzu pojazdu, nie znajduje się zbyt dużo miejsca, jednak jest to korzystne dla jego osiągów. Warto zainteresować się zwłaszcza wersjami 6-cylindrowymi. Miłośnicy klasyków chętnie wybierają egzemplarze z tak zwaną wąską tylną lampą. Atutem BMW serii 3 są doskonałe jednostki napędowe, świetne wyważenie czy też dosyć prosta konstrukcja. BMW serii 3 (E30) oferuje relatywnie przestronny bagażnik jak na samochód klasy średniej. Bagażnik ma pojemność około 390-440 litrów. Mimo tego, że model ten nie posiada takich udogodnień jak najnowsze modele aut to wciąż cieszy się sporym zainteresowaniem. Ceny oscylują od 30 000 zł do ponad 50 000 zł są też perełki o dużo większej wartości.
Photo by Daniel Octavian on Unsplash
Jeep Cherokee XJ klasyk do 50 tysięcy
Produkcja Jeepa Cherokee XJ przypadała na lata 1984-2002. To prawdziwe auto terenowe, pomimo tego, że nie bazuje na ramie. Wiele modeli niestety przerobiono na potrzeby off-roadu, a więc takie egzemplarze przestają się sprawdzać na co dzień. Samochód ten ma długość ok. 4,3 metra, a pod jego maską znajdują się spore, 4-litrowe silniki. Wyróżniają się trwałością, a także tym, że dobrze znoszą gaz. Jeśli chodzi o paliwo, to benzynowy silnik nie ma większego problemu, żeby spalić nawet 15 l benzyny. Zaletą tego klasyka jest z pewnością prosty napęd na 4 koła oraz pojemny bagażnik. Bagażnik ma pojemność wynosi 1011-2033 litry. Możemy kupić auto Jeep Cherokee XJ za kwotę nie mniejszą niż 20 tysięcy złotych.
Zdjęcia z: wikipedia.pl
Nissan 300 ZX II
Klasyczne auto sportowe sprzed dwóch dekad. Druga generacja Nissana była produkowana w latach 1989-1996. Pojazd dostępny był w wersji cabrio, dwuosobowe coupe i targa, która oferowała 4 miejsca. We wnętrzu auto sportowe wyposażone jest w skórzaną tapicerkę, elektrycznie sterowane szyby, automatyczną klimatyzację i rozbudowany zestaw audio. Pod maską aut najlepszy silnik wolnossący albo doładowany przez 2 turbosprężarki. Zadbany egzemplarz znajdziemy w cenie 50 tysięcy złotych.
Photo by Rui Alves on Unsplash
Alfa Romeo Spider z 1987 roku
Alfa Romeo Spider to kultowy model klasyka włoskiej marki, który produkowany był w latach 1966-1993. Wersja z 1987 roku jest znana jako Alfa Romeo Spider Quadrifoglio, to jedna z ostatnich wersji Alfy Romeo Spider przed zakończeniem produkcji. Auto ma charakterystyczny, elegancki design oraz sportowe osiągi. Egzemplarz Quadrifoglio posiada silnik V6 o pojemności 2,5 litra, który generował dużą moc silnika – 160 KM. Alfa Romeo Spider Quadrifoglio jest dzisiaj bardzo poszukiwanym modelem wśród miłośników klasyków oraz kolekcjonerów samochodów, którzy doceniają jego niepowtarzalny styl i charakterystyczny dźwięk silnika. Zadbany egzemplarz Alfa Romeo Spider można nabyć za cenę 46 tysięcy złotych.
Volvo PV544 klasyk do 50 tysięcy
Volvo PV544 to model samochodu, którego produkcja odbywała się w latach 1958-1965. Klasyczne auto charakteryzuje się prostą, jak również elegancką sylwetką oraz dużą niezawodnością i trwałością. Na pokładzie Volvo PV544 jest silnik czterocylindrowy o pojemności 1,8 litra, który generował moc 75 KM. W historii motoryzacji to klasyczne auto było bardzo popularne w latach 50. i 60. XX wieku. Zabytkowe modele często brały udział w rajdach i wyścigach samochodowych, przez co bagażnik ma pojemność raczej niewielką i wynosi około 250-300 litrów. Obecnie, Volvo PV544 to model samochodu, który cieszy się dużym zainteresowaniem wśród miłośników motoryzacji oraz kolekcjonerów samochodów, którzy doceniają jego wyjątkowy styl i historyczne znaczenie w rozwoju szwedzkiej marki. Jesteśmy w stanie znaleźć auto marki Volvo model PV544 w cenie 43 tys. zł.
Zdjęcia z: wikipedia.pl
Matra-Simca Bagheera
Matra-Simca Bagheera to niewielki, trzyosobowy samochód sportowy produkowany w latach 1973-1980 przez francuską firmę Matra. Wersja z 1977 roku, nazywana Bagheera S, w wyposażeniu 1,6 – litrowym silnikiem, który generował moc 90 KM. Samochód cechuje się wyjątkowym designem, z charakterystycznymi przetłoczeniami na bokach i nisko osadzoną sylwetką. Matra-Simca Bagheera S osiąga prędkość maksymalną wynoszącą 175 km/h. Obecnie, Matra-Simca Bagheera to klasyczne auto, które cieszy się dużym zainteresowaniem wśród miłośników klasycznych samochodów sportowych, którzy doceniają jego unikalny styl, rzadkość oraz charakterystyczne osiągi. Na rynku aut używanych znajdziemy tego klasyka w cenie 50 tysięcy złotych.
Podsumowując, szukając klasyka do 50 tysięcy złotych, warto zwrócić uwagę na wiele różnych modeli samochodów w historii motoryzacji. Modele te charakteryzują się niepowtarzalnym stylem, dobrymi osiągami i możliwościami tuningu. Wśród takich modeli znajdują się m.in. Porsche 928, BMW E30, Matra-Simca Bagheera, Volvo PV544 czy Alfa Romeo Spider z 1987 roku. Wybierając klasyka należy pamiętać o jego historii i kondycji technicznej, o kosztach utrzymania i ewentualnych napraw. Kupując klasyczne auto, trzeba liczyć się z tym, że może ono wymagać więcej uwagi i nakładów finansowych niż najnowsze modele samochodów. Co nie zmienia faktu, że taka inwestycja może przynieść wiele satysfakcji i pozwolić na podróżowanie w niepowtarzalnym stylu. Warto zwrócić uwagę na popularność i kultowe modele w historii motoryzacji, które zachowały swoją wartość i często są przedmiotem zainteresowania miłośników klasycznych aut oraz kolekcjonerów.
Zdjęcia z miniaturki: unsplash.com