Ogłoszenia Samochód zabytkowy Fiat 125p z Węgry
Żadne z ogłoszeń nie pasuje do wymaganych kryteriów.
Auto zabytkowe Fiat 125p, nazywany także "Dużym Fiatem", to jedno z aut, które zdecydowanie odcisnęło piętno na polskiej motoryzacji. Jego niezawodność, przestronność i uniwersalność uczyniły go ulubieńcem wielu rodzin i firm w Polsce.
Początki.
Współpraca polskiego przemysłu z włoskim koncernem Fiat doprowadziła do podpisania umowy licencyjnej na produkcję samochodu w Polsce. W 1967 roku w Fabryce Samochodów Osobowych (FSO) w Warszawie rozpoczęto produkcję Fiata 125p. Model ten był połączeniem nadwozia Fiata 125 z mechaniką Fiata 1500.
Technika i design.
Samochód wyposażony był w silnik o pojemności od 1,3 do 1,5 litra, z mocą od 60 do 75 KM. Prosta, ale elegancka linia nadwozia i przestronne wnętrze uczyniły go atrakcyjnym wyborem dla wielu kierowców.
Rola społeczna.
Samochód zabytkowy Fiat 125p stał się bardzo popularny w Polsce, służąc zarówno jako samochód rodzinny, służbowy, jak i taksówka. Jego niezawodność i łatwość w naprawie sprawiły, że zyskał opinię samochodu "na każdą kieszeń".
Ewolucja modelu.
Przez lata produkcji zabytkowy Fiat 125p doczekał się wielu modernizacji. Zmieniały się detale wykończenia, wprowadzano nowe wersje silnikowe oraz ulepszano wyposażenie. Jednak podstawowa konstrukcja i charakterystyczny kształt pozostały niezmienione.
Koniec produkcji.
Po blisko dwudziestu latach, w 1991 roku, zakończono produkcję Fiata 125p. Jego miejsce w fabryce zajął inny model – Polonez, choć nie zyskał on tak dużego uznania wśród kierowców jak "Duży Fiat".
Podsumowanie.
Fiat 125p to samochód, który w znaczący sposób wpłynął na rozwój polskiej motoryzacji. Stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych aut polskich dróg, a dla wielu Polaków symbolem pewnych czasów, zarówno trudnych, jak i tych pełnych radości. Wielu kierowców wspomina swojego "Dużego Fiata" z sentymentem, co świadczy o niezapomnianym śladzie, jaki ten samochód zostawił w historii polskiej motoryzacji.